چگونه ماشین خود را اسپرت کنیم؟ اصولی خودرو را اسپرت کنید

چگونه ماشین خود را اسپرت کنیم؟

برخی از افراد تمایل دارند تا خودروی خود را از ظاهر معمولی خود خارج کرده و به شکل و شمایل زیباتر و متفاوت تر در بیاورند و یا به اصطلاح آن را اسپرت کنند. اسپرت کردن ماشین شامل بخش داخلی و بیرونی و در برخی مواقع فنی میشود. اگر این کار به درستی انجام نگیرد ممکن است به خودرو آسیب برساند و یا گاهی اوقات مشکل قانونی ایجاد کند.

اسپرت کردن بخش داخلی خودرو

آموزش اسپرت کردن داخل خودرو

برای اینکه تریم درون خودرو را اسپرت تر جلوه دهید باید بخش مختلف دستخوش تغییراتی شوند که در ادامه به آن ها می پردازیم؛ اما مهم ترین نکته ای که باید در بخش داخلی خودرو در نظر بگیرید، ترکیب رنگ ها یا به اصطلاح ست کردن این رنگ ها است. نکته مهم دیگر پرهیز از تزئینات زننده است.

ست کردن دکوراتیو

ست کردن دکوراتیو داخلی ماشین

شرکت های خودروسازی معمولا برای کم هزینه تر شدن فرآیند تولید و در نظر گرفتن سلیقه کلی مشتریان، از ست های دکوراتیو ( دستگیره های داخلی، پنل مرکزی و دریچه کولر و… ) با رنگ ها و طرح های خاص استفاده نمیکنند و در عوض از دکوراتیوهای جنس معمولی استفاده می کنند. این مسئله در خودروهای ایرانی نمود بیشتری دارد.

برای این منظور با توجه به رنگ داخلی باید از ست دکوراتیوی که متناسب با سلیقه شماست استفاده کنید تا تریم داخلی را از یکنواختی معمولی خارج کنید. ست های پیانویی معمولا طرح جذابی محسوب می شوند که مخصوصا 206 سوارها علاقه زیادی به این طرح دارند. طرح های فانتزی نیز مورد استفاده قرار میگیرند که بیشتر برای سلیقه های خاص استفاده قرار می گیرد.

ترمز دستی، پدال ترمز و فرمان

کاور ترمز دستی را هم می توانید به این لیست ست ها اضافه کنید تا درون خودرو را متفاوت تر کنید. ترمز دستی را می توانید رنگ آن را با دکوراتیو یا روکش صندلی ها ست کنید.

حتما به قاب پدال نیز توجه کنید؛ قاب های پدال طرح درونی را زیباتر و جلوه ای متفاوت نسبت به قبل ارائه میکند. یک پیشنهاد که میتواند کمک کننده باشد این است که رنگ قاب پدال و کاور ترمز دستی را یک رنگ انتخاب کنید تا با جزئیات و دقت بیشتری به ظاهر درون خودرو توجه کرده باشید.

برخی از افراد پیشنهاد می کنند که از غربیلک های فرمان اسپرت غیر فابریک استفاده کنید که ما این کار را توصیه نمی کنیم به این جهت که غربیلک های اسپرت معمولا سایز استانداردی نسبت به خودرو ندارند و از جهتی ممکن است کیفیت لازم را نداشته باشد و این به ایمنی خودرو نیز مربوط می شود. اگر میخواهید فرمان جذاب تری داشته باشید، از کاور یا روکش های چرمی دوختنی استفاده کنید تا هم از غربیلک فرمان ممحافظت کنید و هم آن را زیباتر کنید.

بخوانید  تویوتا پرادو یا لندکروز؟ مقایسه جذاب از امکانات، قدرت و آفرود

روکش صندلی ها

بیشتر افراد به محض اینکه ماشین خود را تحویل میگیرند به فکر تغییر روکش صندلی ها می افتند. چون با این کار هم از صندلی های خودرو محافظت میکنند و هم جلوه بهتری به تریم داخلی می دهند. جنس روکش ها چرم یا پارچه و یا مخمل هیتند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد. برخی افراد تمایل دارند تا رنگ روکش صندلی ها را نیز با تریم داخلی یا دکوراتیو ست کنند که بستگی به سلیقه دارد اما پیشنهاد می شود در این زمینه زیادده روی نکنید و سعی کنید از دو رنگ متفاوت در زمینه تریم داخلی و رکش ها استفاده کنید.

اسپرت کردن بیرون خودرو

شاید بتوان گفت جذاب ترین بخش مراحل اسپرت کردن ماشین، بیرون خودرو باشد؛ این بخش از این جهت اهمیت دارد که هم بیشتر در معرض دید است و هم هزینه بیشتر و دقت بیشتری لازم دارد.

رینگ و لاستیک های اسپرت

استفاده از رینگ های اسپرت برای خودرو

در مقایسه با رینگ های فولادی، رینگ های اسپرت جذابیت بیشتری دارند. این دسته رینگ ها در صنعت خودروسازی برای کاهش هزینه ها کمتر مورد استفاده قرار میگیرد. اگر دوست دارید ظاهر بیرونی خودرو جذابیت بیشتری داشته باشد، رینگ های اسپرت مناسب خودروی خود استفاده کنید.

رینک های اسپرت در رن و طرح بسیار زیادی عرضه شده اند. اما موضوعی که به آن توجه کمتری می شود سایز و وزن رینگ و لاستیک است. با توجه به مدل خودرو از رینگ مناسب استفاده کنید. در تهیه رینگ به طرح و رنگی نیز که انتخاب میکنید نیز توجه کنید تا به مدل و رنگ خودرو نیز هم خوانی داشته باشد.

کاور لنت

اگر خلاقیت را هنگام انتخاب رنگ رینگ اسپرت و رنگ کاور لنت به کار ببرید قطعا ترکیب جذابی را از نمای کناری ماشین خواهید داست و کار حرفه تری را به خواهید آورد. کاورهای لنت قیمت چندانی ندارند و برای انواع خودروهای ایرانی و خارجی نیز وجود دارند. بهتر است برای نصب کاور لنت به مراکز تعویض لاستیک و بالانس گیری ها مراجعه کنید تا به استاندارد آن را نصب کنند. هنگام تهیه کاور لنت باید به سایز دیسک و سایز رینگ نیز توجه کنید.

بخوانید  آیا میتسوبیشی دوباره مدل لنسر Evo را احیا میکند؟

باله عقب

باله های عقب برای همه خودروها کاربرد ندارد ولی برخی از خودرا هم را زیبا دو چندانی را به همراه دارد. خودروهای مثل 206 باله های عقب با آن ها همخوانی بیشتری دارد.

چراغ های جلو و عقب

چراغ های اسپرت امروزه جای خود را میان ماشین بازها باز کرده و برای هر مدلی انواع و اقسام طرح ها تولید شده است. حتی شرکت کروز نیز که از زیر مجموعه های ایران خودرو محسوب می شود برای برخی از خودروهای ایران خودرو، چراغ های اسپرت و متفاوت از فابریکی کارخانه تولید میکند.

به این نکته نیز توجه کنید که از نظر قوانین و مقررات ممکن است مشکلاتی را در زمینه تغییر چراغ های بعضی خودروها داشته باشید. برای نمونه همین چند وقت پیش بود که برخی از افرادی که از چراغ های 207 برای 206 استفاده میکردند، یا افرادی که لندکروزهای خود را آپگرید میکردند در هنگام تعویض پلاک مشکلاتی داشتند.

تغییرارتفاع

به چند دلیل تغییر ارتفاع از نظر فنی توصیه نمی شود. دلیل اول آسیب دیدن سیستم تعلیق خودرو و کم شدن میزان چرخش فرمان که مشکلات زیادی را به وجود می آورد. دلیل مهم بعدی، خشک بودن حرکت در مسیرهای سخت و ناهموار و مشکلات دست اندازها است.

اما به هر حال کاهش ارتفاع می تواند جذابیتی بیشتری به خودرو دهد. پیشنهاد می شود اگر قصد کاهش ارتفاع خودرو را دارید، ارتفاع را زیاد کاهش ندهید، تا ماشین کمترین آسیب را دیده باشد.

جمع بندی

تغییر ظاهر خودرو و اسپرت کردن آن بستگی به سلیقه شما دارد ولی سعی کنید در این زمینه افراط نکنید تا در گذر زمان ذوق و شوق شما را آزرده نکند. و در عین انتخاب های هوشمندانه، بیشترین بهره و لذت را ببرید. مراحل پیشرفته تری نیز در این زمینه هست که مربوط به بحث فنی است و امری تخصصی است که باید با کارشناسان و تعمیرکاران حرفه ای مشورت کنید. در زمینه فنی از توصیه های سطحی افراد کم دانش استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز مشخص شده اند *

ارسال دیدگاه