تفاوت میان خودروهای هیبریدی و الکتریکی

تفاوت میان خودروهای هیبریدی و الکتریکی

خودروهای الکتریکی (Electric Cars) وقتی پا به عرصه گذاشتند، شاید کسی فکر نمیکرد که اینقدر پیشرفت کنند و بتوانند در میان جامعه گسترش پیدا کنند. اما برخی خودروها هم الکتریکی و هم بنزینی هستند ( نمونه های دیزلی هم وجود دارند) و طرفداران زیادی هم دارند؛ نمونه آن هم تویوتا پریوس هیبریدی است.

عمده خودروهای هیبریدی (hybrid Cars) موجود، به این صورت هستند که از بنزین به عنوان محرک و شارژر برای باتری استفاده میکنند؛ به عبارتی بنزین هم شارژر است و هم محرک خودرو؛ اما برخی از آن ها هم هستند که از بنزین فقط برای شارژ استفاده میکنند. هر کدام از آن ها ویژگی خاص خود را دارند.

یک سری از خودروها هم هستند که به صورت 100 درصدی الکتریکی هستند و میتوان به آن ها خودرو های سبز هم گفت. چون نه از بنزین استفاده میکنند و نه از دیگر سوخت های فسیلی. شرکت خودروسازی تسلا از سردمداران این صنعت به شمار می آید. اما میان این این خودروها تفاوت ها و شباهت هایی وجود دارد که در ادامه با یکدیگر آن ها را بررسی میکنیم.

سوخت حرف اول را میزند!

یکی از تفاوت های عمده میان خودروی هیبریدی و تمام الکتریکی، نوع مصرف سوخت آن است. خودروهای هیبریدی هم میتوانند با بنزین کار کنند و هم با برق و بنزین انرژی مورد نیاز لاطری را تامین میکند. ولی خودروهای تمام الکتریکی (Electric Cars) باید مستقیما و دائما از طریق باتری تامین انرژی شوند و به حرکت در آیند. اتمام شارژ در میان خودروهای الکتریکی بسیار مرسوم تر است تا خودروهای هیبریدی.

بخوانید  بررسی نمونه اولیه مرسدس بنز EQS 2021 زیبا و متفاوت!

هزینه های سوخت این دو نیز با یکدیگر متفاوت است. تمام الکریکی ها هزینه سوخت پایین تری نسبت به هیبریدی ها دارند به خصوص در ایران که قیمت برق نسبت به سایر کشورها قیمت کمتری دارد. البته خودروهای هیبریدی سوخت کی مصرف میکنند و شاید آنچنان تفاوتی در هزینه ها ایجاد نشود. یکی از مشکلاتی هم خودروهای تمام الکتریکی دارد این است که ایستگاه های شارژ کمی دارند. این مورد در ایران مشهود تر است.

هزینه نگهداری هر کدام به چه صورت است؟

جدا از هزینه های سوخت، هزینه نگهداری را هم باید به صاحبان این خودروها یادآور شد. متاسفانه هیبریدی ها هزینه نگهداری بیشتری را متحمل میشوند و ممکن است روی دستتان خرج بگذارد. روغن موتور، تسمه تایم، مایع خنک کننده، مایع انتقال قدرت و… نمونه هایی از این دست هزینه ها به شمارمی آید. البته به نظر می آید که این هزینه ها نسبت به خودروهای معمولی کمتر باشد.

این خودروها مشکلی که دارند این است که بیشتر از دیگر ماشین ها در معرض خراب شدن باتری هستند. باز هم در اینجا هیبریدی ها هزینه نسبتا کمتری نسبت به الکتریکی هم ممکن است متحمل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. زمینه های مورد نیاز مشخص شده اند *

ارسال دیدگاه